dag 75, 76, 77, 78 18-21/03/2019

22 maart 2019 - Valencia, Spanje

Hallo, Ik loop een paar dagen achter… Dus hier is de blog post van de afgelopen dagen.

Maandag hebben we eerst samen ontbeten in mijn kamer. Daarna moest ik voor stage bezig. Na ong. 3 uur was ik klaar en hebben we voor de apple store afgesproken. Vanuit daar zijn we een beetje door de stad gelopen. Vooral erg relaxed niets moet. Overal zijn dingen te doen. Veel mensen dragen traditionele kleding en er zijn veel optochten met veel muziek van fanfaren bands. Er is dus genoeg te zien en te doen. Er was een lange optocht van alle mensen die bloemen gingen leggen bij een plein waar dan een grote jurk van werd gemaakt ’s Avonds hebben we sushi opgehaald en lekker sushi gegeten. In de avond hebben we het gewoon rustig aan gedaan. Om half 2 was er een super grote mooie vuurwerk show die 20 minuten duurde. Het was echt heel mooi. Papa heeft het gefilmd dus ik zou even het linkje er in zetten: https://youtu.be/qIIX7PHRWR4

Toen we terug gingen naar huis liepen we door een straat waar allemaal kinderen tussen de 12 en 18 stonden te feesten. Het was er zo druk dat je geen stap meer kon zetten. Ze zijn hier niet echt verantwoordelijk met vuurwerk dus er werd een paar keer siervuurwerk in de massa gegooid wat resulteerde in gillende mensen die zo snel mogelijk weg probeerden te komen.

Dinsdag was de laatste dag van las Fallas. ’s Avonds worden alle mooie beelden in de brand gezet. ’s Avonds was er nog een grote parade door de stad waar iedereen bij verkleed is. Overdag hebben we weer door de stad gelopen en een groot deel door het park. Veel winkels waren dicht omdat het een nationale feestdag is. Na de parade om 20:00 wilden we gaan eten bij de italiaan om de hoek. Dit ging alleen iets anders dan gepland. De service was in het restaurant heel slecht. We werden denk ik in totaal wel meer dan een uur genegeerd. Alles was niet zoals het had moeten zijn. We zijn daarom uiteindelijk ook maar weggelopen. Hierna zijn we bij een cafetje om de hoek gaan zitten om toch nog ons toetje te eten. Om 22:00 werden de kleine beelden in de brand gezet. Dat gebeurde terwijl wij in het cafetje zaten. Bij het cafe stonden de beelden ook meteen dus we zijn even naar buiten gelopen om te kijken wat er gebeurde. Eerst wordt de mascleta afgestoken. Dit is een koord met daar aan een soort rotjes. Deze vallen om steebeurten om de grond wat hele harde knallen veroorzaakt. Je kan de knallen een beetje vergelijken met een nitraat. Elke middag om 14:00 werd de mascleta afgestoken op het hoofd plein dan was er een gigantisch lawaai door de hele stad wat ongeveer 5 minuten duurt. Om de poppen te laten branden gebruiken ze deze mascleta dus ook. Eerst gaat dat af tot het bij het beeld is gekomen en dan vliegt het beeld in de brand. Ik vond het vooral hele erge natuur vervuiling. Er kwamen dikke zwarte pluim roken van alle beelden af in de stad. De beelden waren van houd en piepschuim gemaakt.

Om24:00 werden de grote beelden af gestoken. Gelukkig was er voldoende brandweer aanwezig. De grote beelden gaan namelijk wel een paar meter de lucht in en staan midden tussen alle huizen. Ik zou proberen wat foto’s toe te voegen zodat het allemaal wat duidelijker is. Om 24:00 hebben we het eerste grote beeld in de brand zien vliegen en om 01:00 zijn we nog naar het andere grote beeld geweest ook in mijn straat. Deze ging later in de brand wat waarschijnlijk iets te maken heeft dat er niet genoeg brandweer is in de hele stad als alles tegelijk in de brand gaat.

Ik ben ontzettend blij dat fallas is afgelopen. De mensen in traditionele kleren zijn leuk en ook de mooie vuurwerk shows in het weekend zijn erg indrukwekkend. Wat ik vooral heel erg vervelend vond was dat alle kinderen de hele dag door rotjes en nitraten afstaken. Voor 19 dagen door van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Je kon niet rustig over straat zonder constant te schrikken van alle knallen. Voor mij is het dan ook niet voor herhaling vatbaar.

Toen we woensdag wakker werden en op straat kwamen leek het net of er de afgelopen 19 dagen niks was gebeurd. De stad was weer schoon en er was eindelijk geen geknal meer!! Papa kwam ’s ochtends weer ontbijten en daarna zijn we alle 2 even aan het werk gegaan. Papa had spulletjes gehaald om mijn muur weer een beetje in een normale staat te maken. Dit is best goed gelukt. Ik moet nu alleen zelf nog even kijken hoe ik de laatste stukjes mooi maak. Rond een uur of 13:00 zijn we weer de stad in gegaan. We zijn naar de san nicolas kerk geweest wat echt een hele mooie kerk is. Hierna hebben we nog heel lang op een terrasje gezeten genietend van de zon. Hierna zijn we alle 2 naar ons eigen appartement gegaan. Om half 9 hadden we afgesproken om voor de laatste keer uit eten te gaan. We zijn naar the good burger geweest. Een burger plek wat heel amerikaans is ingericht. Hierna hebben we nog even op mijn kamer gezeten en rond half 12 helaas weer afscheid genomen. Het was een hele leuke en gezellige tijd samen.

Donderdag ochtend had ik om 10 uur afgesproken met tahnee om samen in een cafetje te werken aan stage. We zijn hier goed bezig geweest tot een uur of 12. We hebben daarna het laatste werk nog bij mij thuis gedaan en hebben daarna gelunched. We hadden alle 2 niks op de planning staan die dag dus we hebben gezellig door de stad gestruind. Om 16:00 gingen we alle twee weer naar ons eigen appartement en heb ik nog heerlijk van het zonnetje genoten samen met de huisgenoten. Rani wilden nog even langs de stad om iets te halen dus ik ben met haar mee geweest. Josca zou die avond komen eten en we hebben ook met haar in de stad afgesproken. Rond 19:00 waren we weer thuis en hebben we samen gekookt en gegeten. Om 21:00 ging Josca weer naar huis en ben ik mijn bed in gegaan

1. Menne Kamminga:
    22 maart 2019
    We hebben een heerlijke tijd samen gehad, ‘las fallas’ is een groot ding in Valencia. Indrukwekkend hoe de gemeenschap samen feest viert, eet en elkaar opzoekt.
  2. R.c kamminga_kruiger:
    23 maart 2019
    geweldig mooi, het vuurwerk, konden jullie nog wel schone lucht inademen?
    afijn wij, hier thuis hebben ook een beetje Las Fallas meegemaakt, bedankt Menne. die poppen toestand ,daar zou ik ook bang van worden, Waar doen ze dit voor? boze geesten verdrijven ? of een of andere overwinning van vroeger vieren ?
    Lotte, nu de laatste loodjes voor jou, het is even weer wennen, maar je komt er wel Meisje.