week 14

16 november 2022 - Lillehammer, Noorwegen

Goeiemorgen,

Deze week wat later dan andere weken aangezien ik een weekendje in Tromsø zat! Het begin van de week ging er normaal aan toe. Overdag naar school en in de avond sporten. Op dinsdag ben ik gaan klimmen. Deze keer durfde ik me wel in 1 keer te laten vallen maar ik denk niet dat het mijn hobby zou worden. Donderdag avond was 1 van de internationals jarig en zijn we nog even naar zijn verjaardag gegaan. We zijn op tijd weer naar huis gegaan aangezien we vrijdag vroeg met de trein naar Oslo moesten.

Om 8 uur zaten we in de bus en om 10 uur kwamen we aan op de airport van Oslo. Het was erg rustig en we konden meteen doorlopen. Eenmaal door de douane hebben we nog een kopje koffie gehaald en zijn we rustig bij de gate gaan zitten. Om 12 uur vlogen we naar Tromsø toe. De vlucht duurde ongeveer 1,5 uur en rond 13:30 waren we geland. Het begon toen al donker te worden. De zon gaat om 9 uur op en rond half 2 weer onder. In de 4 dagen dat wij er zaten is dat alweer met meer dan een half uur verkort. Op de airport hebben we een bus gepakt naar onze airbnb. De airbnb die we hadden geboekt stond nog maar net op de website en had nog geen reviews. Het was daarom wel even spannend wat we zouden aantreffen. Op de foto's te zien kon het ook net gephotoshoped zijn aangeizen het er zo mooi uit zag. Maar eenmaal aangekomen bij het apartement was het precies zoals op de foto's. Het was echt een heerlijke plek om 4 dagen te zijn. We hebben even snel onze spullen weg gezet en wilden toen de bus pakken naar een winkelcentrum wat vrij in de buurt lag. Het ging niet zo goed met navigeren naar de bushalte dus zijn we uiteindelijk maar gaan lopen. Aangekomen bij het winkelcentrum bleek het heel groot te zijn. We hadden eerst even een hotdog gehaald bij de 7-eleven en zijn toen gaan shoppen. We hebben wat wijn gehaald en bailey voor in de chocolademelk en hebben weekend boodschappen gedaan. Op vrijdag wilden we graag tapas avond houden. Rond 16:00 waren we weer thuis en allemaal super moe. Doordat het vana 14:00 al donker is voelt het alsof je meteen al in de avond zit. We hebben met z'n allen lekker op de bank gehanden en zijn rond een uur of 19:00 gaan koken. We hebben allemaal lekkere hapjes gehaald en lekkere wijn gedronken. Om 23:00 zijn we gaan slapen. Helaas had ik een slechte nacht gemaakt net als de rest. Voelt toch vreemd om in iemand anders huis te slapen.

De wekker ging om 08:00 de volgende dag. Aangezien het maar zo kort licht is wilden we graag een beetje vroeg op pad zodat we tromsø ook nog in het licht zouden zien. We hebben lekker ontbeten met z'n allen en zijn om 09:00 het centum in gegaan. Eerst even een kopje koffie gedronken bij een koffietentje en vervolgens veel souvenirs winkeltjes af gegaan. Het centrum is vrij klein dus je hebt het snel gezien. In de middag hebben we lekker gelunched en daarna zijn we nog naar 2 musea gegaan. De eerste ging over het jagen op ijsberen, walvissen etc. Het waren vooral veel opgezette dieren. Het 2e museum was voor moderne kunst. Beide was het wel grappig om te zien maar niet heel bijzonder. Rond 16:00 zijn we weer naar huis gegaan. Aangezien het alweer een tijdje donker was was iedereen behoorlijk moe. 'S avonds hebben we pizza gegeten en restjes tapas van de vorige dag. Later op de avond hebben we nog F1 met z'n allen gekeken. In de middag hadden Quirine, Thomas en Imke een walvissen tocht geboekt voor zondag. Sven en ik hadden hier niet zoveel zin in. Voornamelijk omdat ik heel erg zeeziek ben en ten tweede omdat walvis spotten mij niet heel interessant leek voor €140,00. Quirine, Thomas en Imke gingen op zondag redelijk vroeg hun bed in aangezien zij zondag een lange dag voor de boeg hadden. Sven en ik hebben nog tot 01:00 spelletjes gespeeld.

Zondag heb ik eerst heerlijk uitgeslapen. Het was eigenlijk het plan om in de ochtend te gaan sporten en in de middag een koffietje te gaan drinken in de stad. De plannen liepen iets anders. Sven die werd pas om 11:30 wakker en op het moment dat hij wakker werd kreeg ik heel veel menstruatie buikpijn. We hadden besloten de sportschool maar over te slaan en de stad in te gaan. Ik had geen pijnstillers bij me maar ik dacht als ik die in de stad koop dan is mijn pijn binnen een uurtje hopelijk weg. Toen we bij de bus zaten kwamen we er achter dat het natuurlijk zondag is en alle winkels gesloten zijn in Noorwegen. De pijn was voor mij te erg om in de stad te zitten dus hebben we besloten om weer naar huis te gaan. De rest van de dag heb ik voornamelijk op de bank gelegen met een zelf gemaakte kruik en hebben we spelletjes gespeeld. Om 16:00 was de walvissentour van Quirine, Thomas en Imke afgelopen en is Sven naar de stad gegaan om nog even een koffietje met hun te drinken. Ik was toen even 1,5 uur alleen thuis maar ik moet zeggen dat ik dat wel even lekker vond. Ik heb heerlijk de kaarsjes aangezet en ene boekje gelezen. Om 18:00 was iedereeen weer thuis en hebben we eten besteld. De rest van de avond hebben we gezellig met elkaar afgesloten met F1 en spelletjes.

Op maandag moesten we om 12:00 uit onze airbnb zijn. We vlogen pas om 18:30. Imke is vroeg weg gegaan. Je kon met een kabelbaan naar boven op de berg waar je overzicht had over heel Tromsø. Dit is iets wat Imke nog graag wilde doen. Wij hadden daar niet zoveel zin in. Voornamelijk omdat het €30,00 koste en het toch alleen maar regende en bewolkt was. Wij hebben met zijn allen de airbnb opgeruimd en om precies 12:00 stonden we buiten. We zijn eerst naar de airport gegaan om daar onze bagage af te leveren. We hadden geen zin om de hele dag met onze koffers te lopen en de airport was toch dichtbij. Na dat we onze koffers hadden afgeleverd zijn we naar de Artic kerk gegaan. Deze zag er van buiten heel mooi uit. Ik ben niet naar binnen geweest want daar moest je voor betalen terwijl je het ook kon zin door de ramen heen. Na dat we met zijn allen naar de kerk waren geweest zijn we door gegaan naar het centrum om daar een kopje koffie te drinken met heerlijke taart. Daarna wilden sommige mensen nog souvenirs halen dus hebben we wat rond gelopen in de stad. Om 16:00 hebben we opnieuw een kopje koffie gedronken en hebben daarna de bus naar de airport gepakt. Alles liep daar ook vlekkenloos. De terug vlucht was voor mij prima alleen voor Imke niet. Imke heeft ongeveer 10 jaar geleden haal trommelvliezen gebroken. Sinds die tijd heeft ze niet meer gevlogen. Op de heenweg had ze al echt veel last van haar oren maar op de terugweg zijn haar trommelvliezen opnieuw gescheurd. Hier had ze ook echt heel veel pijn van tijdens het dalen. Om 20:15 stonden we weer op Oslo en hebben we de trein naar huis gepakt. om 23:00 lag ik weer lekker in mijn eigen bed in Lillehammer.

Dinsdag ging de wekker weer vroeg aangezien ik om 09:00 les had. Daarnaast is het deze week examen week voor event management en moet ik deze week een verslag schrijven van 4000 woorden. Hier ben ik de rest van de dag mee bezig geweest. Ook vandaag ga ik de rest van de dag aan school.

Ik spreek jullie snel weer :)

1. Oma Roely:
    16 november 2022
    Tjonge Lotte ik sta verbaasd over de energie die je uitstraalde en je hebt Noorwegen goed bekeken, geen Noorderlicht gezien,? of heb ik er helemaal geen kijk op waar je zat.succes gewenst voor deze week, 4000 woorden, kom er maar op Maar je redt het wel, dag lieve Lotte , dank voor je verhaal.oma
  2. Mama:
    16 november 2022
    Jammer dat het weer niet mee werkte maar jullie hebben het iig wel gezellig gehad.
    Klopt het dat je geen foto’s gepost hebt? Ik ben wel nieuwsgierig naar de omgeving van Tromsø.