week 16 & 17

4 december 2022 - Lillehammer, Noorwegen

Goeiemorgen!

Ik heb al een tijdje niks meer van mezelf laten horen. Bij deze weer een update wat ik allemaal heb gedaan. Vorige week draaide vooral veel om de sneeuw. In totaal is er denk ik zo'n 20 cm gevallen. Op woensdag ben ik met wat internationals naar een berg geweest waar je vanaf kon sleeen. We hebben allemaal een goedkope plasticen slee gekocht. Onder het kopje 'videos' heb ik wat videos geplaatst van de dagen in de sneeuw. Meestal ben ik niet zo'n fan van sneeuw maar ik heb heel hard gelachen die dagen. Op donderdag lag er nogsteeds veel sneeuw dus zijn we nog een keer gaan sleeen. In de avond hadden we een verjaardag van Imke en nog 2 internationals. Er waren vooral veel duitsers wat zorgde voor veel duitse muziek. Donderdag blijft karaoke avond dus we zijn na het feestje met z'n allen de stad in gegaan. Arjen had 5 vrienden over die we daar tegen kwamen en waar we de rest van de avond een hele gezellige tijd mee hebben gehad. Op vrijdag zijn we opnieuw gaan sleeen en hadden we in de avond een 'christmas gathering' op school. Dit was ook meteen de laatste bijeenkomst die werd georganiseerd door school. We hebben met z'n allen gegeten en er zijn speeches gegeven over onze tijd hier. Sommige mensen vertrekken al over minder dan 2 weken dus de tijd gaat heel snel nu. Het was een geslaagde avond maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik behoorlijk moe was en ik het heerlijk vond om om 23:00 lekker in mijn bed te liggen. Op zaterdag was er een christmas market in Maihaugen. Maihaugen is een open lucht museum hier in Lillehammer die laat zien hoe de Noren vroeger leefden. We zijn daar even wezen kijken maar vonden het alle 3 een beetje tegenvallen. 'S avonds zijn we met Arjens vrienden uitgeweest wat een hele gezellige avond was. Op zondag hebben we het lekker rustig aangedaan. We hebben met Arjen een koffietje gedronken in de stad waar we op het goede idee kwamen om een kerstboom te halen. We zijn naar een bos gereden waar Arjen al eerder een kerstboom had gehaald voor zijn vriendin. We hebben hem zelf omgezaagd en mee naar huis genomen in Arjens auto. Officieel mag dat natuurlijk niet maar wij vonden het voor deze ene keer wel een leuke Noorwegen ervaring.

Op maandag hadden we les over multi-cam producten. Dat betekend opnames maken met meerdere camera's. We kregen wat dingen uitgelegd over de software en hoe je de camera's moest gebruiken en binnen een uur stonden we weer buiten. Afgelopen week heb ik eigenlijk heel rustig aan gedaan. Op dinsdag hadden we weer een korte les waarin we met onze groep de opdracht voor vrijdag konden voorbereiden. We hebben geoefend met meerdere camera's te werken wat een hele gezellige ochtend was. Op woensdag en donderdag waren we vrij en hebben we eigenlijk niks anders gedaan dan naar de sportschool gegaan, beetje door de stad gelopen en thuis gezeten. Normaal gaan we altijd op donderdag avond uit naar de karaoke bar maar daar hadden sommige mensen niet zoveel zin in deze week dus we zijn thuis gebleven. Achteraf was de karaoke bar misschien beter geweest want nu heb ik tot 5 uur sochtend met Sven en Jesper lopen praten en spelletjes gespeeld in de keuken. Op vrijdag moesten we onze multi-cam production uitvoeren. We moesten een filmpje van een kwartier maken met verschillende camera's. We mochten niet editten dus alle beelden moesten live geschoten worden. Het is allemaal beetje moeilijk uit te leggen maar ik zou wat filmpjes toevoegen. We waren binnen een uur klaar en zijn toen samen met Arjen en Jesper naar Hamar gereden. Ik was daar nog niet eerder geweest dus het was wel leuk om daar even rond te lopen. Arjen en Jesper wilden een cadeautje halen voor hun vriendinnen dus daar hebben we even mee geholpen. Op de terug weg kwamen we langs een Ikea en besloten we daar te gaan eten. We zijn daarna doorgereden naar school omdat daar gingerbread houses decoration zou zijn. Achteraf viel dat een beetje tegen. We hebben een koekje versierd maar het wel heel gezellig gehad met z'n allen. Gisteren was er kerstmarkt in het centrum van Lillehammer daar zijn we even kort over heen gelopen maar qua kraampjes valt het steeds erg tegen. Daarna ben ik samen met Sven naar de sportschool geweest. Om 16:00 gingen we voetbal kijken bij Arjen thuis. Dit is uiteindelijk uitgelopen tot een hele gezellige avond. Arjen vroeg of we bleven eten dus ik heb samen met Arjen heerlijke ossenhaas gemaakt met aardappeltjes en brocoli voor Sven, Quirine, Xabier en Lucie. Na het eten hadden we nog zin in een toetje dus zijn we naar de Mcdonalds gereden voor een mcflurry. Ik had al jaren geen Mcflurry gehad en ik weet meteen weer waarom. Ik krijg gewoon heel veel last van mijn tanden als ik zulke koude dingen eet.

Dit was een beetje wat ik de afgelopen anderhalf week heb gedaan. Ik merk dat ik hier nu best wel in een routine zit en daardoor het idee heb dat alles wat ik vertel niet heel interessant is voor andere mensen. De realistatie dat we over 3,5 week weg gaan word elke dag een stukje groter en dan vinden we allemaal echt heel erg jammer. Ik had hier zo nog een half jaar kunnen zitten. Ik ga de laatste 3,5 week nog even vol genieten!

Tot snel!

B0CE5E25-E3E2-496A-83DA-70E03DD0D72D46613BD1-A53B-475D-A16E-B2972C7388D64357D625-2F2E-4BC7-B9D4-F9B85E12E111B0BC0A62-148A-46FC-BF3D-C31758C3053BCB020A72-EFCC-4DDE-B28F-18FB2093C64E14742505-7CAF-4D6D-9F1C-1118164CDD71B7E14444-1A5D-4161-BA66-50E962E12645

1. Mama:
    6 december 2022
    Voor jou misschien allemaal ‘gewoon’ wat je doet maar voor ons niet hoor. Ik vind het leuk om te lezen wat je doet, is toch elke keer weer anders. Nog 3,5 week daar, tja, ik vind het wel fijn dat je straks weer wat dichterbij komt wonen.
    Geniet nog even van ‘daar zijn’