week 19

21 december 2022 - Lillehammer, Noorwegen

Hallo hallo,

Dit zou waarschijnlijk mijn laatste verhaaltje zijn vanuit Lillehammer. De laatste week is namelijk officieel ingegaan.

We begonnen de week op maandag net zoals heel veel andere dagen hier bij de bakkerij! Quirine en ik moesten nog 1 examen typen en besloten ons aan te sluiten bij Thomas en Imke in de bakkerij. We hebben daar vooral heel gezellig gezeten en er is weinig schoolwerk verricht. Om 17:00 konden we daar ook een 'TooGoodToGo' box ophalen. Dit is een app waarbij voedsel ketens aan het eind van de dag voor heel goedkoop hun producten aanbieden omdat ze het anders weg moeten gooien. Voor 5 euro kreeg ik 3 pasteries, een brood en een broodje gezond. Normaal zou ik hier meer dan 25 euro aan kwijt zijn. Op dinsdag hebben we opnieuw een poging gedaan om aan school te werken in de bakkerij maar ook deze keer was het veel gezelliger om met Arjen en Jesper te praten dan daadwerkelijk iets aan school te doen. Het examen wat we moeten typen is vrij makkelijk daarom zit er ook niet echt druk achter denk ik. Op woensdag zijn we even naar de shopping mall geweest om te kijken voor wat kerstdingetjes. We proberen elke dag eventjes de deur uit te gaan want hele dagen binnen zitten is ook niet veel aan. Op donderdag zijn we naar de BUA gegaan. Dit is een bedrijf in het centrum van Lillehammer waar je super veel outdoor dingen kan huren. Bijvoorbeeld skii's, tenten, schaatsen etc. Dit is ook echt opgezet zodat studenten leuke dingen kunnen gaan doen in de omgeving. We waren van plan om vrijdag te gaan skiien dus hebben donderdag al onze spullen opgehaald. Op zulk soort momenten ben ik toch wel heel blij dat Arjen een auto heeft en we niet alles mee hoeven te slepen. In de avond zijn we zoals gebruikelijk naar de karaoke bar geweest.  Op vrijdag ging de wekker vroeg om naar de ski piste te gaan. Dit is ongeveer 15 minuten rijden van ons huis af. We waren er om half 10 precies toen de liften open gingen. Ik heb nog nooit van mijn leven geskiied en Sven ook niet. Om bij de lift te komen moest je een kleine helling af. Bij mij ging dit vrij soepel maar bij Sven niet. Hij knalde vol tegen de bordjes aan. We hebben er gelukkig heel hard met elkaar om kunnen lachen en naast wat pijn aan zijn duim is hij er goed af gekomen. Eenmaal boven aangekomen gingen we eerst maar even van de kinder piste af. Ook dit ging mij vrij gemakkelijk af en na 5 keer van de kinder piste af te zijn gegaan gingen we naar onze eerste groene piste. Ik ben geen één keer gevallen en vond het echt heel leuk. Ik denk dat het ook vooral een stukje durfen is. Hoe harder ik van de berg af ging hoe leuker ik het vond. Om 12:30 gingen we even lunchen en na een half uur waren we weer klaar om nog een rondje te gaan skiien. Toen we in de ochtend aan het skiien waren was er een heerlijk zonnetje maar toen we in de middag weer naar buiten gingen was het bewolkt. Hierdoor kon ik geen diepte meer in de sneeuw zien en werd ik ook best wel misselijk. We hebben nog wat andere pistes geprobeerd maar om 15:00 was ik er wel klaar mee. Om 15:30 ging de ski piste ook dicht dus het was een mooie timing. Ik vond het echt heel erg leuk om te doen en zou het zeker nog wel een keertje willen doen voor een dag in Winterberg ofzo. In de avond hadden we nog af gesproken om met z'n 5en uit eten te gaan. (Jesper, Arjen, Quirine, Sven en ik). We zijn zoals gebruikelijk naar het sushi restaurant geweest. In de avond was iedereen super moe van het skiien en ben ik lekker optijd naar bed gegaan.

Op zaterdag hadden we ook weer een drukke dag gepland. We hadden een video voorbij zien komen dat ongeveer 40 minuten rijden van Lillehammer hele mooie bevroren grotten waren die we nog graag wilden zien. Na 40 minuten rijden kwamen we aan bij de plek. De weg die we moesten hebben lag een behoorlijke pak sneeuw dus we besloten om maar naar boven te lopen. Dit was ongeveer 20 minuutjes. Het was prima te doen maar ik had behoorlijke spierpijn in mijn benen van het schaatsen wat het wat minder prettig maakte. Toen we aankwamen bij de plek in google maps kwamen we er achter dat het de parkeerplaats was en dat we dus nog 20 minuten moesten lopen voor de grot. We kwamen echt in een super mooie winter wonderland terecht. We hebben maar gewoon het pad gevolgd waar we voetstappen zagen. Na een half uur kwamen we er alleen achter dat we behoorlijk verkeerd waren gelopen. Dit vonden we allemaal niet heel erg aangezien we een super mooie route hadden gelopen. We zijn terug gelopen naar de parkeerplaats en vanaf daar de goede route genomen. Eenmaal aangekomen bij de grot konden we er helaas niet in. Een deel van het water was bevroren maar sommige delen ook niet. Het was -10 en we wilden niet riskeren dat iemand door het ijs zou zakken. In totaal hebben we denk ik 2 uur gelopen en erg genoten van het uitzicht en de lol die we samen hadden. ik heb er ook weer even een leuke video van gemaakt. Uiteindelijk hebben we nog koffie gehaald met een taartje om op te warmen. Daarna zijn we terug naar huis gereden en bij de burger king gestopt voor avond eten. In de avond zijn we weer op stap geweest. Dit was onze laatste avond hier op stap. We hebben het niet heel laat gemaakt van Quirine en ik voelden ons beide niet heel lekker.

Zondag hebben we het rustig aan gedaan. We hebben een koffietje gehaald en hebben het begin van de WK finale gekeken in de sportsbar. Ik vond er niet veel aan dus ben optijd weer terug gegaan. Ook in de avond heb ik niet veel meer gedaan. Maandag werd ik wakker met koorts en hoesten. Quirine en ik zijn nog wel naar de bakkerij geweest om aan school te werken maar voor de rest van de dag ben ik lekker in bed gaan liggen. Ook dinsdag (gisteren) had ik nog vooral last van hoesten. Officieel zouden we weer gaan skiien maar dat zag ik niet zitten en Quirine en Sven uiteindelijk ook niet. Vandaag is iedereel wel gaan skiien maar ik heb besloten thuis te blijven. Er stonden nog zo veel dingen op mijn lijstje ding ik nog graag even thuis alleen wilde doen. Ik kom er telkens niet aan toe door sociale activiteiten. En stiekem vind ik het wel heel lekker om een dagje alleen te zijn voordat de kerstdrukje zo begint. Ik ga nu weer verder met mijn koffer in pakken en ik spreek jullie als ik waarschijnlijk weer in Nederland ben!

E2292983-8103-4A3E-A655-4718908C29E7CD17550E-B62E-4D46-B17F-85A15424BB0F9778C84A-0E5A-46FF-86B9-C3A22549BA73A5BD58CC-27B6-4213-B2F4-3F9E9A161CF86F7DC4CC-2F06-4F54-B9AC-08B60D1714EE67C757C8-6095-414F-A286-9F2AD92D734F939673E4-C76E-4E03-A334-E13400FDE783

1. Mama:
    21 december 2022
    Jouw laatste verhaal dus dan ook mijn laatste reactie. Het is zo leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt daar met je ‘vaste’ groepje. Heerlijk genieten van elkaar en van de omgeving. Zo’n blog later weer terug lezen is erg waardevol. Ik kijk er naar uit je weer wat dichterbij te hebben 🥰
  2. Menne Kamminga:
    22 december 2022
    Leuk filmpje en leuke activiteiten, ik denk dat je straks met veel plezier terug kunt kijken op dit half jaar. Blij je straks weer hier te hebben. Gezellige kerst in Noorwegen en tot gauw.
  3. Oma Roely:
    24 december 2022
    Dag Lotte, nog even en dan zien we je weer in levende lijve,ik denk dat je een goede tijd hebt gehad en veel ervaring opgedaan met sneeuw. Zeker het skiën mooie plaatjes geschoten.hier is het niet koud, nattig. Goed voor de gasrekening.
    Lief Lottekind, hoop je gauw te zien goede kerstdagen gewenst, kus, oma.