week 11

24 oktober 2022 - Lillehammer, Noorwegen

Goedemiddag!

275F01EC-ECC9-4B19-9CF3-4A2010EAEC1E478E7563-828B-45F9-8FC2-F645BC3A6547C6BAE6C3-696F-462D-B798-EE8533247BD25A51423B-1E18-4805-919A-36C079DFE27F4365E70B-8D8C-4382-978D-86BAB2C4C94084A07C5D-2A34-47AB-A1EB-75BFEF9E5225FF6DA762-7B90-4D6C-9DB1-A75045D5EE037EFFCD1D-C39E-463E-B32D-36A9DDE1CE98B750DE17-D6E1-49FA-A3DE-D6660463BACD0A158B89-975A-43DB-A865-D29381D8991AC2380987-CA64-4DBA-90BF-EDBEDCDAC8A2317B02A2-D729-44AE-BF9F-C4942F0CCAA078E74218-D907-44FA-8890-F8D456811704EB9E9660-7434-49EC-AAC5-4C3E8ABE5F3A70FA69FE-18E6-449B-8E5B-90B2F523F0DEFF6DA762-7B90-4D6C-9DB1-A75045D5EE03

Deze week is er veel gebeurd vandaar ook een wat later bericht. Vorige week begon met met mama die zondag ochtend aan kwam. Het was slecht weer, mistig met regen. We zijn eerst een koffietje en taartje gaan eten bij Espresso house in de stad. Één van de weinige plekken die open is op zondag. Na een lekkere koffie en taartje zijn we naar mijn huis gegaan. Na daar even te hebben gezeten zijn we naar de watervallen gelopen. Dit is een mooie wandeling bij mij in de buurt. Door de regen was het af en toe een beetje glad maar alsnog prima te doen. Dit is één van mijn favoriete plekken van Lillehammer. Na de wandeling zijn we naar huis gegaan en hebben we gekookt. Rond 8/9 uur is mama naar haar hotel gegaan en heb ik me klaar gemaakt voor een nieuwe week. Op maandag begon een nieuw vak social media video production. De afgelopen weken ben ik amper naar school geweest maar dat veranderd vanaf deze week. Ik had les van 9 tot 15. Heel vervelend dat dit precies begint als mama langs komt. Officieel had ik ook nog Noorse les daarna maar ik had besloten daar dan maar niet heen te gaan. Om half 4 was mama bij mijn universiteit en heb ik haar even een korte rondleiding gegeven. We zijn naar mijn huis gegaan en om 18:00 zijn we uit eten geweest bij Egon. Een gezellig restaurant met veel keuze in eten en het is ook nog erg lekker. Om 21:00 kwam er een assignment online voor mijn nieuwe vak. Dit bleek een groot assignment te zijn van 8 paginas die af moest zijn voor vrijdag. In mijn geval was dat voor donderdag aangezien ik donderdag ochtend naar de andere kant van Noorwegen zou om een weekend te gaan surfen. Ik kreeg hier meteen best veel stress door. Op dinsdag had ik gelukkig maar 1 uur les. Daarna ben ik met mama de Balbergenberg op gelopen. Als je op de berg staat kan je heel Lillehammer zien. Gelukkig was het weer beter weer dus we zijn met een lekker zonnetje om hoog gelopen. Eenmaal thuis aangekomen ben ik meteen verder gegaan met mijn assignment en heeft mama even een boekje gelezen. Om 18:00 gingen we eten en mama is kort daarna weg gegaan. Door de stress van een nieuw vak, groot assignment en een ruzie met mensen vorige week had ik de hele week ontzettend veel last van mijn zenuwsteken en hoofdpijn. Dit zorgde er helaas voor dat ik ook wat minder tijd met mama kon doorbrengen omdat ik gewoon best veel pijn had en weinig energie. Op woensdag zat ik weer de hele dag op school. Om 16:00 had ik afgeproken met mama bij de bakkerij en hebben we koffie gedronken met een taartje. We hadden namelijk iets te vieren. vanaf februari ga ik stage lopen bij TIG sport in Amsterdam. Woensdag ochtend had ik een sollicitatie gesprek en dat ging zo goed dat ik meteen was aangenomen. Bij mij sloegen de twijfels nog wel toe maar na nog een mailtje te hebben gestuurd om duidelijk te maken wat ik nou echt zocht in een stage heb ik besloten om daar volgend jaar stage te lopen. Dit betekend alleen wel dat ik geen zomer vakantie heb. Ik loop stage van februari tot eind augustus. Dit in verband met de sport evenementen die zij organiseren. 1 van deze evenementen is de F1 race in zandvoort. Daar wil ik natuurlijk heel graag bij zijn en graag deel zijn van de organizatie maar hiervoor moet ik wel mijn zomer vakantie op geven. Wel ga ik in overleg met het bedrijf wat vaker tussendoor een weekje met 'vakantie'. Officieel heb ik ook nog een sollicitaite lopen in Valencia maar ik heb voor mezelf nu wel de knoop doorgehakt dat ik lekker in Amsterdam blijf aankomend jaar. Na het taartje ben ik naar huis gegaan. De hoofdpijn kwam weer ontzettend op zetten dus ik ging even rustig alleen op mijn kamer zitten. om 19:00 hadden we weer in de stad afgesproken om weer bij Egon te eten. Na het eten zijn we beide naar onze eigen kamer gegaan. Op donderdag ging de wekker heel vroeg. Mama zou om 8:15 de trein nemen richting Oslo en we wilde graag nog even samen ontbijten. Om 7:30 was ik bij mama haar hotel en hebben we nog even gezellig samen onze tijd afgesloten. Ik ben erg blij dat mama er was maar baal wel ontzettend van de hoofdpijn en zenuwsteken die mij erg tegen hielden om leuke dingen te doen. Gelukkig heb ik de assignment op tijd afgekregen en ik ben nog in afwachting van het resultaat.

Toen ik eenmaal mama had afgezet bij de trein was het tijd om naar huis te gaan om de laatste dingen in mijn koffer te stoppen. Om 11:30 was ik weer bij het station want dan gingen we vertrekken naar Hoddevik! Dit ligt in het westen van Oslo tussen de fjorden. We gingen daar met 25 studenten heen om te surfen. Vanaf dat ik de film eyes of the dolphin had gezien als klein meisje stond surfen hoog op mijn bucket list. Ik zou natuurlijk 2 jaar geleden 2 weken gaan surfen in Costa Rica maar dat is nooit doorgegaan door corona. Ik heb afgelopen zomer 1 keer gesurft met 2 huisgenootjes maar dat stelde niet veel voor. De busrit naar Hoddevik duurde ongeveer 8 uur. We zijn echt door super mooie stukken gereden en ik zou de mooiste filmjes wel even posten. Het was dus helemaal geen ramp om zo lang in de bus te zitten. Uiteindelijk kwam we rond een uur of 8 aan. De kamers werden verdeeld en ik zat met 3 andere meiden. Diego en vriend van mij maar ook van de rest van de meiden was ingedeeld in een kamer met 2 andere meiden. Daar wilde hij liever niet slapen wat wij allemaal goed begrepen. We hebben zijn matras gepakt en hebben die bij ons neergelegd. Hierdoor was er geen ruimte meer om te staan dus het was een gezellige bende. De volgende ochtend hadden wij pas om 13:30 surf les. Rond 9 uur stonden we op en hebben we de skateboards gepakt. We zijn naar het strand gaan skaten was ongeveer 5 minuutjes was. Dit vond ik echt super leuk om te doen. Thuis heb ik een tijdje een pennyboard gehad waarmee ik dan wel eens Sem ging uitlaten. Volgens mij vond Sem dat nog leuker dan ik. Om 13:30 stonden wij klaar om te gaan surfen. We kregen eerst binnen wat uitleg en hebben ons daarna omgekleed in dikke wetsuits met handschoenen en schoenen. Eenmaal aangekomen op het strand kregen we eerst daar nog ongeveer een uur uitleg. Dit was heel koud aangezien de zon al achter de berg was en de wetsuits, schoenen en handschoenen nog een beetje nat waren. Eenmaal in het water was het niet meer koud. De eerste dag ging surfen niet heel goed ik stond een paar keer heel kort maar verloor dan meteen weer mijn evenwicht. Om 17:00 waren we klaar en gingen we weer terug. Dit was ontzettend koud en iedereen had blauwe vingers en tenen. Je wetsuit uit krijgen met zand, water en koude handen is ook erg moeilijk. Surfen kost heel veel energie dus om 21:30 lagen we al in ons bed. Ik had de eerste nacht heel slecht geslapen maar de tweede nacht gelukkig iets beter. De volgende dag hadden we al om 9:30 surfles. Deze keer was de wetsuits aankrijgen nog moeilijker omdat ze nog nat waren. Deze keer hadden we het geluk dat de zon heerlijk scheen dus het was niet zo koud. Na een korte uitleg van 30 minuten op het strand over hoe je kan sturen op een surfboard en hoe je sneller of langzamer kan gingen we het water in. We hebben die dag 2 uur lang gesurft. Het ging voor mijn gevoel echt goed ik heb zelf een paar golven kunnen pakken en het is zelfs gelukt om te blijven staan, te sturen en heen en weer te lopen. Het was echt heel erg leuk. Na de 2 uur lange les mochten we als we dat wilden zelf nog gaan surfen. Ik heb nog 2 golven gepakt maar daarna was ik zo moe dat ik mezelf niet meer omhoog kreeg. Eenmaal terug in het huisje rond 12 uur was ik zo moe dat ik bijna meteen voor een half uur in slaap ben gevallen. De rest van de middag hebben we een beetje op de bank gelegen en om 16:00 besloten Quirine, Sven en ik om nog even de skateboards te pakken naar het strand. We hebben nog een tijdje bij het strand gezeten en zijn toen terug gegaan voor het avondeten. De volgende dag moesten we om 10:00 klaar staan om te vertekken dus we zijn die avond weer vroeg naar bed gegaan. Aangezien ik in de middag even had geslapen heb ik de hele nacht wakker gelegen. Ik was erg blij dat om 8 uur de wekker ging en dat ik uit bed kon om mijn spullen te gaan pakken. Om 10 uur zaten we in de bus en was het tijd om terug te reizen.

Ik heb echt heel erg genoten van afgelopen weekend. Als ik eerlijk ben vond ik de groep niet leuk maar met mijn eigen mensen hebben we er wel echt iets heel leuks van gemaakt. Het surfen was ook echt heel leuk en ik zit stiekem al te kijken of ik deze zomer niet toch een weekje op surf kamp kan in portugal of spanje.

Dit is een langer verhaal dan normaal en ik hoop dat het allemaal een beetje logisch loopt. Ik wilde dit nu online zetten omdat ik anders alweer de helft kwijt ben. Nu moet ik snel opschieten want over een kwartier moet ik klaar staan om naar de sportschool te gaan. Ik spreek jullie snel weer!

1. Menne Kamminga:
    24 oktober 2022
    Heel fijn dat je in Amsterdam aan de slag kunt. Valencia was ook weer leuk geweest maar dit klinkt beter!! Mooi ook dat het surfweekend misschien nog een vervolgd krijgt, het leek mij best zwaar. Jammer dat je zoveel stress had toen mama er was…blij om zo even weer bijgepraat te zijn. Een gezellige week en een kus uit Malta.
  2. Oma Roely:
    25 oktober 2022
    Hoi Lotte, wat en verhaal, en wat gebeurt er veel maar je hebt het goed doorstaan. Jammer dat het samen met je moeder niet zo'n succes was door de drukte. Nog even doorzetten en heel veel sterkte daarbij.met een knuffel oma.